Firmě Gloffer jsme poskytli k testování Intel komponenty na jejich prototypovém řešení. Více o tomto prodejním portálu, o naší spolupráci a také výsledcích testů se můžete dočíst v článku, který vyšel na AbcLinuxu.
[av_promobox button=’no‘ label=’Click me‘ link=’manually,http://‘ link_target=“ color=’theme-color‘ custom_bg=’#444444′ custom_font=’#ffffff‘ size=’large‘ icon_select=’no‘ icon=’ue800′ font=’entypo-fontello‘ box_color=“ box_custom_font=’#ffffff‘ box_custom_bg=’#444444′ box_custom_border=’#333333′ av_uid=’av-lyry3′]
Co znamená prodejní portál, jak se liší od internetového obchodu a jaké parametry musí splňovat, aby správně fungoval, o tom jsme se bavili s Radoslavem Fasugou. Z jeho iniciativy totiž vznikl prodejní portál Gloffer, který si klade za cíl vstoupit nejen na český, ale i na evropský trh.
[/av_promobox]
[av_one_third first av_uid=’av-4pj9y3′]
[/av_one_third]
[av_two_third av_uid=’av-29cz97′]Čím se liší běžný internetový obchod, kterých jsou už doslova mraky, od prodejního portálu?
Internetový obchod má zpravidla při prodeji nedostatečné možnosti přímé komunikace mezi konkrétními zákazníky a prodejci. V případě prodejního portálu jde o systém individuálních poptávek a nabídek v podstatě na libovolné produkty a služby. [/av_two_third]
Měl by zajistit rychlé i klasické poptávky v podobě srovnávacích analýz nabídek dodavatelů, například pro rekonstrukce domů a rozsáhlejší zakázky. Z tohoto důvodu jsem zahájil projekt Gloffer, který má tyto nároky splňovat.
Kdo všechno se projektu Gloffer účastní?
Projekt je zaštítěn firmou Serious Investment, která se dříve zaobírala pouze internetovým prodejem a nyní vstupuje na trh prodejních portálů. Vývoj systému je úzce spjat s katedrou informatiky VŠB-TU Ostrava, kde došlo při absolventských pracích k analýze a vývoji některých obsahových, tj. produktových a segmentových modulů.
Projektu se zúčastnil startup akcelerátoru Greenlight v letech 2015 až 2016, a díky této spolupráci získal kontakty a partnerství s významnými společnostmi v oblasti IT. Jde o firmy Google, Deloitte a další. V neposlední řadě pak s firmou Intel prostřednictvím české firmy M Computers.
Co je třeba k tomu, aby prodejní portál Gloffer naplnil očekávání?
Projekt Gloffer je informační portál s opravdu globálními ambicemi, protože si klade za cíl nastoupit na evropský trh s poptávkami a mikrotendry. Proto potřebuje opravdu velmi výkonnou platformu, která by vydržela zátěž jak z hlediska provozu databáze s častým rozmanitým dotazováním, tak z hlediska ukládání velkého objemu multimediálních komponent obrázků a videí souvisejících s nabídkami a poptávkami. Jaké největší technologické problémy jste řešili?
Největší brzdou výkonu je rychlý přístup k vysokým objemům prakticky nesourodých dat, v podstatě big data, strukturovaných i nestrukturovaných, už jsem zmínil video. Rozhodli jsme se proto pro SSD disky, které jsme začali testovat proti těm běžným točivým.
Oslovili jsme také Intel, který nám prostřednictvím společnosti M Computers nabídl možnost testovat jejich komponenty na našem prototypovém řešení. Samotní Intel a M Computers také chtěli získat zpětnou vazbu o reálném využití jejich nových technologií. Požadovali jsme testování procesorových systému, rychlého propojení serverů pomocí síťových komponent Intel a výkonného datového úložiště v podobě SSD disků pro high-performance databáze.
V první fázi nám byla zapůjčena k testování vysokorychlostní vysokokapacitní karta PCI-E s přímým přístupem, a sice model Intel SSD DC P3608 4.0 TB, což je nejvýkonnější typ v této modelové třídě. Nejde sice o nejrychlejší zařízení, ale o zařízení s nejvyšší kapacitou. Jeho katalogová cena přesahuje 250 tisíc korun, takže jde o velmi nákladné zařízení, výkon má však impozantní.
Při našem testování jsme jej nasadili jak na databázové operace, kde nás zajímaly parametry náhodného čtení a zápisu, tak i pro zpracování multimediálních souborů, případně jeho využití coby diskové cache.
Disk byl porovnáván s klasickými diskovými poli založenými na discích Western Digital RE o kapacitě 5 TB a 6 TB a SSD discích pro enterprise řešení Samsung SM863 960GB a na novém výkonnému SSD disku od Intelu SSD 540s. U verze Intel SSD 540s sice nejde o enterprise řešení, ale pro účely rychlé cache je disk stále ještě přijatelný.
Řešení na Intel SSD DC P3608 dostálo svým deklarovaným parametrům v oblasti čtení dat, zápis byl však zhruba o polovinu pomalejší nežli deklarované parametry, přesto však výrazně překonávalo všechny alternativní konfigurace.
Souhrnné tabulky z testů (ke stažení v pdf) to ukazují. Z hlediska alternativ k tomuto produktu se jeví jako přijatelná koupě starších modelu Intel SSD P3700 DC Series 2.0 TB, jehož katalogová cena se pohybuje okolo 75 tisíc korun, tedy koupí dvou karet jsme na ceně 150 tisíc oproti původním 250 tisícům u P3608.
Výkonnost karty je dána zejména přímým připojením na sběrnici PCI Express a vyladěným systémem vrstvených pamětí a výkonného paměťového řadiče. Jelikož však jde o ne zcela standardní zapojení, je otázkou, jak řešit zabezpečení výpadku této karty – zda použít systém zrcadlení disků, nebo jiné možnosti. Stejně tak vzniká problém při reálném výpadku, jelikož oproti klasickým hot-plug diskům u diskových polí s možností výměny za chodu systému, v našem případě musí dojít k odpojení celého systému.
Jaký jste si položili největší cíl v projektu Gloffer a jaké má jeho vyřešení výhody oproti existujícím platformám?
Cílem projektu Gloffer je definovat nový způsob nakupování. Řídíme se heslem „jde to i jinak“, proto chceme sjednotit existující prodejní modely a zákazníkům i firmám nabídnout plnohodnotnou alternativu ke stávajícím prodejním platformám, jako jsou e-shopy, aukce, poptávkové systémy, slevové portály. Na rozdíl od těchto řešení s použitím Glofferu vytvoříme úzké spojení zákazníka a prodejce, pomůže optimalizovat poptávku zákazníka a nalézt díky individuálnímu přístupu nejlepší nabídku přesně podle jeho představ. Chceme docílit, aby na Glofferu našli zákazníci všechno na jednom místě, bez nutnosti brouzdání po internetu. Prodejci získají maximální benefit v tom, že komunikují přímo s konkrétními lidmi, kteří mají konkrétní požadavky na konkrétní produkt nebo službu. Revoluční je způsob reakce firem na poptávky zákazníků.
Námi vyřešený systém totiž minimalizuje čas pro tvorbu nabídek a férový obchodní model, který není založen na provizích z prodeje. Systém je tak jednoduchý a důvěryhodný pro zákazníky i prodejce. Jak říkáme u nás „buďte svobodní, buďte jiní, buďte Gloffer“.
Plánujete spolupracovat s Intelem a M Computers a využít jejich pomoci i v budoucnu?
Ano, plánujeme spolupráci s firmou Intel a M Computers v oblasti SSD úložišť, síťových technologií zejména se zaměřením na vysokorychlostní propojení výpočetních a datových uzlů našeho portálu, a samozřejmě také v oblasti serverové infrastruktury. Pozitivní přístup zaměstnanců obou firem, jejich ochota naslouchat a pomoci při řešení našich problému je pro nás inspirující a motivuje nás v další práci a nasazování těch